De mentale driehoek (MENTAL side)
- Als fundament om te kunnen komen tot een sportief vaardig mens, zul je voorwaardelijk wel (mentale) energie moeten hebben om te bewegen. Dus staat daar in de onderste laag voeding en slaap.
- In beweging komen kan ook alleen als je daarnaast je aan afspraken kunt houden (discipline), niet zomaar opgeeft (doorzettingsvermogen = perseverance) en ook weet wat je wilt en daar iets voor over hebt (wilskracht=willpower). Andere woorden zoals motivatie en doelgerichtheid kun je hier ook naast plaatsen.
- Op het volgende niveau kun je herkennen dat het omgaan met “stress” of “strain” in het lijf een vaardigheid is (coping) die op dat niveau bouwt op inzicht in jezelf (self knowledge) en zelfbeheersing (self control). In het verlengde van bewegen staat dus een goede body-mind connectie centraal – zie bijvoorbeeld een eerder artikel over pandiculatie.
- Je kunt dan komen tot een visie waarin je kunt bedenken wat en hoe je iets wilt bereiken (vision) en of je vertrouwen hebt dat je dat ook daadwerkelijk kunt (confidence).
- ME: Bovenin staat het begrip zelfactualisatie (self-actualisation) – je kent jezelf en weet wat je kunt, ook in staat bent om uit te zoomen en in te kunnen zien wat je nodig hebt om het beste uit jezelf te halen. Je wilt je talenten, vaardigheden en kwaliteiten verder ontwikkelen. Hier passen ook begrippen bij als nieuws- en leergierigheid.
De sociale driehoek (SOCIAL side)
- In deze driehoek zie ik in de eerste laag een thuis en omgeving die veilig is (home & environment). De laatste tijd benoem ik dit ook in relatie tot de mentale driehoek wel een “safe (inner) space”.
- Ik persoonlijk vind communicatie de volgende stap – je zult in de cirkel van zender – medium – ontvanger en retour de cirkel af moeten ronden. Met moderne media zie je vaak dat de cirkel vaak niet gesloten is, sterker nog, het blijft soms (bewust) alleen bij zenden of de controle of de boodschap vanuit actie en reactie goed is aangekomen. Pas als je de cirkel in communicatie beheerst en af blijft maken – ook non-verbale communicatie behoort tot dit arsenaal – kun je komen tot aanwezig zijn in een groep (group attentive). En sympathie vertonen als zowel positief als negatief kunnen meevoelen met de anderen in een groep (sympathy).
- Zodra je weet waar je staat en wat jouw rol kan zijn (group awareness) kom je ook tot een gevoel dat je bij de groep hoort (belonging). Een stap verder en je kunt komen tot het opmerken van gevoelens van anderen zonder dat je daarin direct meegesleept wordt (empathy).
- Ikzelf vind het ontwikkelen van een moreel en ethisch kompas pas mogelijk als je ook in meerdere groepen culturele normen en waarden kunt onderscheiden en naar waarde inschatten (integrity). Het kan ook best zijn dat je het op principiële gronden niet eens bent met de afspraken die gelden in een groep als deze tot discriminatie leiden op leeftijd, sexe, religie of sexuele geaardheid (ethical).
- WE: alhoewel bijvoorbeeld het onderscheid maken op leeftijd in kinderen en ouderen wel degelijk zin heeft op allerlei vlakken – denk alleen maar aan het ontwerpen van een zitplek – kan het niet zo zijn dat hierin bij voorkeur al keuzes gemaakt worden die een bepaalde groep superieur maken. Uiteraard mag je hier anders over denken, maar in de Nederlandse grondwet, internationale rechten en verdragen van de mens, is dit ook vastgelegd als uitgangspunt voor onze samenleving. En dan kom je uit op dit niveau van socialisatie waarbij je kunt uitzoomen op het niveau van jezelf om in te zien hoe je kunt en wilt bijdragen aan de samenleving of sportclub waarin je je begeeft (group actualisation).
Wordt vervolgd in deel 3
Geef een reactie